Monday, January 19, 2009

Tugasan Pertama

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih
Maha Penyayang





Ke hadapan pelajar yang dihormati dan dikasihi sekalian. Syukur kepada Allah SWT kerana dengan rahmat-Nya, dapat saya menggunakan ruang yang ada ini untuk kemudahan anda semua. Moga Allah SWT merahmati anda sekalian.

Pada semester ini, saya akan mengajar dua kelas SIT2-S2 dan DIP3-S2 untuk modul desktop publishing termasuklah pelajar semester akhir DIP6-S2 untuk modul projek ICT.

SIT2-S2 dan DIP3-S2
Untuk subjek DTP, fahamkan arahan tugasan ini yang mesti dilaksanakan ketika anda sedang bercuti. Tugasannya agak simple tetapi perlu dibuat secara individu serta pohon sedikit komitmen daripada anda.

Arahan Tugasan 1
Anda dikehendaki mencari 5 jenis material yang mempunyai design yang menarik dan kreatif yang nanti akan dire-design menggunakan Adobe PageMaker. Pastikan anda mencari bahan-bahan yang anda yakin boleh didesign semula. Justeru itu, tugasan pertama ini, selain bertujuan untuk membuka mata dan minda anda terhadap benda-benda kreatif, anda juga dilatih menggunakan visual atau mata, penglihatan anda untuk menilai samada bahan tersebut menepati ciri-ciri design yang baik atau sebaliknya. Berikut adalah 5 jenis material yang dikehendaki:
  1. Brochure
  2. Kad Perniagaan
  3. Manual Pengguna
  4. Flyer
  5. Keratan akhbar
Ya, 10 markah akan diberikan jika anda berjaya mencari kesemuanya dengan syarat menepati ciri-ciri design yang baik. Tugasan yang cukup mudah untuk markah yang maksima. Selain tujuan-tujuan tadi, tugasan ini juga mengajar anda untuk mendapatkan ilmu ikhlas. Ingat ya murid, buat di waktu cuti bukan sewaktu kembali dari cuti. Cuti-cuti juga, kerja jangan lupa. World-world juga akhirat jangan lupa.

Salam hormat
@buya

No comments:

Post a Comment