Tuesday, January 20, 2009

Salam Ukhuwwah

Dengan Nama Allah Yang Maha Penyayang
Maha Pengasih

PSMZA, 12 Januari 2009 — Selamat datang ahlan wasahlan marhaban bikum dan salam ukhuwwah — itulah ucapan tulus ikhlas daripada warga PSMZA amnya dan warga JTMK khususnya kepada anda semua. Hari ini adalah hari yang sungguh bermakna di dalam diari kehidupan anda yang baru mendaftarkan diri di Politeknik Sultan Mizan Zainal Abdin atau ringkasnya PSMZA sebagai pelajar IPTA, pelajar PSMZA dan pelajar Jabatan Teknologi Maklumat & Komunikasi atau ringkasnya JTMK. Hari ini juga para ibubapa dengan linangan airmata dan dengan penuh rasa bangga bersama-sama menghantar anda, anak-anak mereka ke PSMZA, institusi yang bakal mendidik dan mengasuh anda selama 2 atau 3 tahun akan datang. Besarlah sungguh harapan mereka untuk melihat kejayaan anda di sini. Besarlah juga harapan mereka kepada kami dengan menyerahkan anda untuk dididik dan diasuh oleh kami, tenaga pendidik di PSMZA ini. Demikian jugalah besarnya harapan kami di sini agar anda bersedia untuk menerima dan melalui proses pembelajaran dan pengajaran di sini.

Ketua Jabatan, para pensyarah, staf dan para pelajar senior serta seluruh warga JTMK mengalu-alukan kedatangan anda dari seluruh pelosok negara. Pesan daripada kami — belajar sungguh-sungguh, main (riadhah) jangan lupa. Main-main juga, solat jangan tinggal. World, world juga, akhirat jangan lupa. Pesan kami lagi — jangan mmalah, jangan bbaloh, jangan mmaing, belajo mmolek.



Kata-kata aluan di atas adalah rencana editor untuk buletin JTMK, Inforange edisi yang pertama sessi pengajian Januari 2009. Buletin tersebut didesign menggunakan Adobe PageMaker dan diconvertkan ke format pdf untuk dipaparkan di internet. Justeru, anda boleh membaca, cetak dan download buletin tersebut di [in progress]. Entri ini sebenarnya adalah proses saya belajar bagaimana untuk kita download fail atau bahan-bahan menggunakan blog. Untuk download saya terpaksa upload Inforange edisi pertama ini ke laman web Google dan satu lagi, saya explore blog wordpress dan mendapati ada kemudahan untuk upload dan download fail-fail format pdf dan sebagainya, lagi mudah - satu ilmu baru, alhamdulillah. Jadi, setakat yang saya belajar hari ini saya dapati blogspot tidak ada kemudahan tersebut. Tak tahulah kalau ada, orang yang belajar ini pun belum khatam lagi. Tapi tak mengapa, saya positif. Bak kata orang-orang tua kita dulu, "Sikit-sikit lama-lama jadi bukit". Begitulah aturan-Mu ya Allah. Di celah-celah kesibukan masa ini, diberinya ilham, ditambahnya pengetahuan. Lantas, bagaimanakah aku tidak berterima kasih kepada-Mu ya Allah.

Segala puji bagi-Mu ya Allah Tuhan sekalian alam


Salam hormat

@buya

No comments:

Post a Comment