Saturday, February 28, 2009

Certificate Design

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih
Maha Penyayang

Rejected Design atau
Reject Design


Design sijil ini adalah last minute design. Jadi, ia tak pernah digunakan, tak sempat dihantar ke syarikat percetakan meskipun telah diberikan kepada person in-charge. Barangkali, design ini tidak memenuhi kriteria yang dikehendaki. Namun begitu, saya suka design ini. Konsep yang simple, clean dan yang penting ada visual interest. Jadi, bolehlah saya katakan design ini adalah reject design, bukan reject shop ya.

Bagaimanapun, saya berterima kasih kepada Allah SWT, tidaklah kerja saya itu percuma saja kerana sijil ini akan re-design atas permintaan En. Faizol Abu Bakar untuk program polibrigednya. Tunggu hasilnya ya, Insya-Allah. Begitulah aturan Tuhan. Kita merancang tetapi Dialah yang menentukan
. Gerak kita, gerak Dia.


Ini pun reject design, tapi bukan reject dalam erti kata sebenarnya. Entah kerana masalah color printer yang remeh temeh terus tak digunakan cover design ini [kena tanya En. Rizal Asin].



Gambar jadi blurr, skala lari sebab saya cuba force justify [400px X 566px] selaras dengan kolum entry ini. Masalah ini berlaku jika design berskala poster atau portrait, ada idea sesiapa yang boleh selesaikan masalah saya ini.

Salam hormat

@buya

1 comment:

  1. sy rasa masalah blur ni mungkin berpunca dari pixel resolution. kalau kita stress kan image melebihi resolution image, image akan jadik blur. dalam kes en abuya ni, maybe menggunakan blogspot ni, menyebabkan kalau kita setting potrait die akan automatik fix mengikut with dalam entry blogspot.rasenye kalau print certified tu, takde masalah blur. Ok je kalau resolution saiz paper A4

    ReplyDelete