Thursday, February 5, 2009

Tugasan 2

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih
Maha Penyayang

Baca, baca!

Tugasan kedua
F3804 ialah tugasan yang saya namakan - Dokumen + Design.

[Dokumen] maknanya, anda kena menyiapkan satu dokumen – satu kajian tentang satu atau beberapa tajuk yang akan saya berikan. Kajian ini hendaklah ditulis di dalam BM dan dibuat secara group. Sebagaimana yang saya tegaskan, jika ada 10 group, tugasan tersebut mestilah mempunyai 10 versi yang berbeza, meskipun tajuk yang diberikan adalah sama. Justeru, apa yang perlu anda buat? Lu fikir la sendiri, hehe, opps. Ok, jangan biarkan anda diselubungi budaya copy & paste. Tugasan kita, kerja kita, kita buat la sendiri. Pertama, cari bahan sendiri (dengan group anda), buat terjemahan sendiri dan tulislah sendiri. Di sini, anda juga kena belajar ilmu ikhlas. “Alhamdulillah, dapat juga saya belajar ilmu ikhlas ya, dalam kelas PageMaker ni, tak sangka, hehe,” celah seorang kawan anda (namanya, rahsia) tatkala saya memberitahunya objektif lain tugasan ini.

Pastinya, sumber pilihan utama anda untuk dijadikan rujukan ialah internet, lebuhraya informasi. Justeru, pastikan anda mencatat sumber anda tersebut dengan lengkap, contohnya:


Puqtra Hairry, History of DTP, 2007
http://abuyonx.blogspot.com/design/history_of_DTP.html

Jika sumber anda ialah internet, maka biasanya anda kena berlagak menjadi mamat atau minah saleh sekejap. Bacalah dan fahamkan betul-betul dan kemudian, buatlah terjemahan dalam BM.

Baiklah, ada dua tajuk yang anda perlu kaji, cari bahan dan baca sungguh-sungguh. Pertama – History of DTP. Kedua – History of PageMaker.

[Design] maknanya, setelah selesai menulis tugasan anda, yang pastinya menggunakan Word, anda dikehendaki mengimport tulisan anda ke PageMaker. Di sinilah, design akan terhasil. Anda dikehendaki menghasilkan satu dokumen tugasan yang mempunyai elemen-elemen design dan memenuhi prinsip-prinsip design. Justeru, anda belum khatam lagi belajar PageMaker, jadi tugasan ini belum boleh dihantar lagi, tetapi siapkan dahulu menggunakan Word.

Bila nak hantar? Jangan risau nanti saya akan kabo tarikhnya. Soalan yang lebih penting, bila nak buat? Yup, anda sudah boleh bermula sekarang. OK, ilalliqat maasalamah.


Salam hormat,
@buya

No comments:

Post a Comment